ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ

ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ

 

Οι ηλεκτροκίνητοι ανελκυστήρες ή έλξης ή συμβατικοί αποτελούν την κλασσική αξιόλογη λύση στο πρόβλημα της κατακόρυφης μετακίνησης ατόμων και φορτίων, σε παλιές αλλά και νέες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.

Η τοποθέτηση μηχανικού ανελκυστήρα πραγματοποιείται κυρίως σε κτίρια με μεγάλη επισκεψιμότητα και πολύ μεγάλης κίνησης. Πρόκειται για τον παλαιότερο και κλασσικότερο τύπο ανελκυστήρα που αποτελεί μια αρκετά αξιόπιστη λύση.

Στην εγκατάσταση μηχανικού ανελκυστήρα υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής inverter που χαρίζει εξαιρετικά πλεονεκτήματα, με κυριότερο την οικονομία στην κατανάλωση ρεύματος.

Οι μηχανικοί ανελκυστήρες είναι αρκετά φιλικοί προς το περιβάλλον και το κόστος βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα. Η επιλογή μηχανικού ανελκυστήρα προσφέρει σχεδόν αθόρυβη λειτουργία, υψηλή ταχύτητα λειτουργίας θαλάμου και ομαλή επιτάχυνση και επιβράδυνση.

Για την περίπτωση ολικής διακοπής ρεύματος υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος απεγκλωβισμού από τον ανελκυστήρα. Οι μηχανικοί κινητήρες του ανελκυστήρα που υπάρχουν είναι με μία ή δύο ταχύτητες.

Η κίνηση των μηχανικών ασανσέρ πραγματοποιείται μέσω των συρματόσχοινων και της τροχαλίας τριβής στον κινητήριο μηχανισμό του ανελκυστήρα.

Οι τιμές εγκατάστασης των υδραυλικών ανελκυστήρων είναι προσιτές.

Η κατακόρυφη αυτή μετακίνηση είναι δυνατόν να πραγματοποιείται :

  • σε μεγάλο ύψος, δηλαδή σε πολυόροφα κτίρια (π.χ. ο Πύργος των Αθηνών που έχει 20 ορόφους)
  • με ταχύτητα που εξαρτάται από το ύψος του κτιρίου, αλλά και από τις δυνατότητες του συγκροτήματος της ανυψωτικής μηχανής (π.χ στον Πύργο των Αθηνών φτάνει τα 3m/s για κίνηση χωρίς στάση σε ενδιάμεσους ορόφους)

Οι κοινοί ηλεκτροκίνητοι ανελκυστήρες έλξεως αποτελούνται από :

  • το θάλαμο,
  • το αντίβαρο,
  • τα συρματόσχοινα αναρτήσεως και τον κινητήριο μηχανισμό που περιλαμβάνει τον κινητήρα,
  • τον μειωτήρα και
  • τις τροχαλίες τριβής και παρεκκλίσεως.
Μηχανικοί Ανελκυστήρες (MRL)Χωρίς Μηχανοστάσιο

Μέχρι σήμερα οι ανελκυστήρες ήταν κυρίως μηχανικοί ή υδραυλικοί με τον απαραίτητο χώρο μηχανοστασίου στην ανωδομή  ή στο κάτω μέρος του κτιρίου. Αυτό το κατασκευαστικό δεδομένο αποτελεί πλέον παρελθόν με τους Aνελκυστήρες χωρίς μηχανοστάσιο (MRL) οι οποίοι αποτελούν την πλέον αξιόπιστη και αποδοτική λύση ανύψωσης.

Ένας ανελκυστήρας που απαιτεί ελάχιστους χώρους εγκατάστασης γιατί το μηχανοστάσιο μπορεί να ενσωματωθεί στο εσωτερικό του φρεατίου.

Οι ανελκυστήρες της εν λόγω σειράς εφοδιασμένοι με σύστημα μεταβαλλόμενης συχνότητας (inverter) είναι η ιδανική τεχνολογικά και κατασκευαστικά λύση για κτίρια υψηλών απαιτήσεων.

Η τοποθέτησή τους είναι απλή και σύντομη και προσφέρουν πλήθος πλεονεκτημάτων.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

    • Εξοικονόμηση κόστους
    • Δεν απαιτείται η μελέτη και  κατασκευή χώρου μηχανοστασίου
    • Δεν χρειάζεται ο εξοπλισμός του χώρου μηχανοστασίου (φωτισμός 200LUX, γενικός ασφαλειοδιακόπτης 3×380,πυράντοχη πόρτα μηχανοστασίου με κλειδαριά πανικού.
    • Αν υπολογίσουμε το συνολικό κόστος της εγκατάστασης, προμήθειας και τοποθέτησης ανελκυστήρων, κατασκευή μηχανοστασίου, φωτισμός μηχανοστασίου, εξαερισμός- ψύξη μηχανοστασίου κλπ, η προτεινόμενη λύση ανελκυστήρων  ΜRL είναι αρκετά πιο συμφέρουσα από αυτή του συμβατικού τύπου ανελκυστήρων.
    • Δεν χρειάζεται αλλαγή λαδιού-πιο φιλικό στο περιβάλλον (στους υδραυλικούς απαιτείται η αντικατάσταση του υδραυλικού λαδιού ανά χρονικά διαστήματα από 70 έως 150lt)
    • Πρόσθετη αξία στο κτίριο. Εφ’όσον υπάρχει χώρος προς χρήση ως μηχανοστάσιο, αυτός μπορεί να αξιοποιηθεί διαφορετικά (αποθήκη, κοινόχρηστος χώρος κ.α.)
    • Εξοικονόμηση ενέργειας και μειωμένη κατανάλωση ισχύος σε σχέση με υδραυλικό έως και 40%.
    • Νέα τεχνολογία εξοικονόμησης ενέργειας, VVVF, κινητήρας μόνιμου μαγνήτη-χωρίς μειωτήρα στροφών. Για παράδειγμα, για ανελκυστήρα MRL 525kg, 7 ατόμων, η ισχύς του κινητήρα είναι 3,6Kw ενώ για τον ανάλογο υδραυλικό ανελκυστήρα 4 στάσεων, η ισχύς του κινητήρα είναι 9Kw.
    • Μεγαλύτερη ταχύτητα εξυπηρέτησης, 1m/s. Η προτεινόμενη αυτή ταχύτητα κίνησης θεωρείται κατάλληλη για κτίρια κατοικιών και γραφείων.
    • Σε κτίρια περισσότερων των 3 επιπέδων με χρήση κοινού (γραφεία, δημόσιες υπηρεσίες, εμπορικά καταστήματα) προδιαγράφονται περισσότεροι, συνεργαζόμενοι ανελκυστήρες , Duplex,Triplex κλπ. Όταν η κυκλοφοριακή μελέτη το απαιτεί. Σε αυτή την περίπτωση ζητείται μεγαλύτερη ταχύτητα και αυξημένος αριθμός ζεύξεων (180). Οι υδραυλικοί ανελκυστήρες είναι τελείως ακατάλληλοι για την χρήση σε αυτού του είδους τα κτίρια, με ταχύτητα που φτάνει τα 0,63m/s και τις 60 ζεύξεις/h.

Επιπλέον πλεονεκτήματα :

    • Ελάχιστες παρεμβάσεις στον φέροντα οργανισμό / κατασκευή φρέατος με  στηρίγματα ανά 2,5m-3,0m.
    • To ύψος της άνω απόληξης μπορεί να κυμαίνεται από 2900mm έως 3100mm.
    • Μείωση μεγέθους ασφαλειών και διατομής καλωδίων λόγω μικρότερης εντάσεως ρεύματος σε σχέση με υδραυλικό.
    • Ο πίνακας ελέγχου είναι εγκατεστημένος στην κάσσα της θύρας φρέατος της τελευταίας άνω στάσης.
Διαβάστε περισσότεραΚλείσιμο
Μηχανικοί ΑνελκυστήρεςΜε μηχανοστάσιο

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Είναι γνωστό ότι η ανάπτυξη των ανελκυστήρων προσώπων και φορτίων οφείλεται κυρίως στο ολοένα αυξανόμενο ύψος των οικοδομών, την ταχύτερη και άνετη μετάβαση των επιβατών και την ασφαλή και ταχεία μεταφορά των εμπορευμάτων.

 

Οι απαιτήσεις αυτές πολλαπλασίασαν τα προβλήματα ασφάλειας και λειτουργίας των ανελκυστήρων και δημιούργησαν έναν ειδικό κλάδο ο οποίος ασχολείται ειδικά με τα τεχνολογικά και ορθολογιστικά προβλήματα της λειτουργίας  αυτών.

 

Ανάλογα με τις απαιτήσεις χρησιμοποιούμε ανελκυστήρες απλού χειρισμού για ταχύτητες μικρότερες του 0,8m/s και τους αυτόματους ανελκυστήρες με σύστημα χειρισμού collective-selective, ανόδου-καθόδου ή μόνο καθόδου (down selective) ή και προγραμματισμού με ειδικό κινητήριο μηχανισμό.

 

Επίσης διακρίνουμε ανελκυστήρες μιας ταχύτητας ή δύο ταχυτήτων ανάλογα με τις απαιτήσεις. Ακόμη, σε μεγάλα κτίρια όπου εγκαθίστανται δύο ή περισσότεροι ανελκυστήρες για να επιτευχθεί καλύτερος συντονισμός της λειτουργίας αυτών δημιουργείται “ομαδοποίηση αυτών”.

 

Για το σκοπό αυτό συνδέονται τα συστήματα κλήσεως των θαλάμων και τοποθετείται κοινή κομβιοδόχη κλήσεως σε κάθε όροφο. Σε κάθε κλήση ενεργοποιείται ο πλησιέστερος ανελκυστήρας  ή ο κινούμενος προς την κατεύθυνση κλήσεως.

 

Τότε τοποθετείται στο κοινό μηχανοστάσιο των ανελκυστήρων ειδική μονάδα συγχρονισμού (μνήμης) η οποία καταγράφει τις διάφορες κλήσεις, τις επεξεργάζεται και ανάλογα με τη φορά κινήσεως δίνει εντολή στον πλησιέστερο ανελκυστήρα να σταθμεύσει στην αντίστοιχη θύρα του ορόφου που έχει δώσει την κλήση.

 

Το κοινό σύστημα επιλογής και συνεργασίας δύο ανελκυστήρων χαρακτηρίζεται ως σύστημα collective-selective dublex, ενώ το σύστημα collective-selective triplex αφορά τη συνεργασία 3 ανελκυστήρων.

 

Συνίσταται γενικώς ως καλύτερη θέση του μηχανοστασίου στο δώμα του κτιρίου έναντι της θέσης στο υπόγειο διότι στην πρώτη περίπτωση έχουμε μικρότερο κόστος κατασκευών, μικρότερο μήκος συρματόσχοινων, αποφυγή εναντίον καμπτικών εναλλαγών στα συρματόσχοινα με αποτέλεσμα την αύξηση της διάρκειας ζωής αυτών όπως επίσης και την αποφυγή εγκαταστάσεως του τροχαλιοστασίου.

 

Γενικά, στους κοινούς ανελκυστήρες προσώπων ή φορτίων χρησιμοποιείται κυρίως κινητήριος μηχανισμός με ηλεκτροκινητήρα, μειωτήρα και τροχαλία τριβών δεδομένου ότι η χρησιμοποίηση του τύμπανου με περιτύλιξη του συρματόσχοινου αναρτήσεως του θαλάμου είναι πλέον τεχνικώς ασύμφορη.

 

Τα βασικά μέρη τα οποία περιλαμβάνει μια εγκατάσταση ανελκυστήρα έλξης είναι :

 

  • ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός κατασκευής της εγκατάστασης
  • ο ανυψωτικός μηχανισμός
  • τα συστήματα ασφαλείας και
  • ο ηλεκτρολογικός εξοπλισμός

Ο ηλεκτρολογικός εξοπλισμός μιας πλήρους εγκατάστασης ανελκυστήρα επικεντρώνεται στους χώρους του μηχανοστασίου /τροχαλιοστασίου (αν υπάρχει) μαζί με τον υπάρχοντα εξοπλισμό σε αυτούς. Ακόμη, σημαντικός είναι και ο ρόλος των μέσων αλλά και του τύπου ανάρτησης που θα χρησιμοποιηθούν στην εγκατάσταση ανελκυστήρα.

Διαβάστε περισσότεραΚλείσιμο

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

  • Χαμηλό κόστος εγκατάστασης (για μεγάλες διαδρομές)

Στις μεγάλες διαδρομές (άνω των 25 μέτρων) το κόστος τοποθέτησης του μηχανικού ανελκυστήρα είναι χαμηλότερο γιατί ο υδραυλικός απαιτεί ειδικές λύσεις. Αυτό συνεπάγεται ότι δεν έχουμε σημαντικούς περιορισμούς στο ύψος.

 

  • Χαμηλότερη εγκατεστημένη ισχύς

Παρόλο που, ως γνωστόν, ο μηχανικός ανελκυστήρας καταναλώνει ενέργεια και κατά την κάθοδο του θαλάμου, η χρήση αντίβαρου του επιτρέπει να λειτουργεί με χαμηλότερη εγκατεστημένη ισχύ σε σύγκριση με τον υδραυλικό ανελκυστήρα. Είναι πιο οικονομικός στη λειτουργία του λόγω μικρής κατανάλωσης ρεύματος εκκίνησης κατά την εκτέλεση μίας διαδρομής.

 

  • Δυνατότητα πολλών διαδρομών – ακρίβεια σταματήματος

Δυνατότητα ομαλού ξεκινήματος και σταματήματος για μεγαλύτερη άνεση με τη χρήση inverter.
Ο μηχανικός ανελκυστήρας χάρη στη χρήση του inverter μπορεί να εκτελεί πολλές διαδρομές με υψηλή ταχύτητα και ακρίβεια σταματήματος του ανελκυστήρα σε κάθε όροφο. Ο συνδυασμός αυτός τον καθιστά ιδανική λύση για περιπτώσεις κτιρίων μεγάλης διαδρομής όπου μετακινείται μεγάλος αριθμός ατόμων γιατί δεν επηρεάζεται σημαντικά η λειτουργία του από το πλήθος διαδρομών που κάνει.

 

  •    Δυνατότητα ανάπτυξης υψηλής ταχύτητας κίνησης

Ο μηχανικός ανελκυστήρας μπορεί και αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες εξασφαλίζοντας παράλληλα αθόρυβη και ασφαλής μεταφορά σε όλες τις συνθήκες

 

  • Μείωση μεγέθους ασφαλειών και διατομής καλωδίων λόγω μικρής εντάσεως ρεύματος.
Διαβάστε περισσότεραΚλείσιμο
[]
1 Step 1
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder